Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

1 Juli 2022

Beste vrienden en vriendinnen van de Zwolse ChristenUnie,

Zwolle heeft weer een nieuw college en een nieuw coalitieakkoord. Ik ben er ontzettend blij mee, ook omdat we daarmee één van de snelste gemeenten zijn met meer dan 100.000 inwoners. Maar bovenal blij omdat onze christelijk-sociale idealen van elke bladzijde afspatten. Daar delen we in deze nieuwsbrief graag een paar mooie voorbeelden van.

Een akkoord moet ook gedragen worden door een coalitie. Tijdens het debat over dit akkoord wees ik op het gedeelde fundament van deze coalitie. In onze eigen woorden herkennen we bij GroenLinks de heilige overtuiging dat we zorg moeten dragen voor de schepping en alles wat kwetsbaar is. Bij D66 herkennen we het geloof dat de samenleving en inwoners tot veel in staat zijn. En bij het CDA herkennen we de roeping op zorgen voor onze naaste en mensen te zien als relationele wezens.

Dat maakt dat ik met vertrouwen naar de komende raadsperiode kijk. In vertrouwen en op hoop van zegen gaan we aan het werk.

Ruben van de Belt, Fractievoorzitter

Op de bres voor Zwolse jongeren

Deze coalitie investeert meer dan ooit in Zwolse kinderen en jongeren. Met het nieuwe coalitieakkoord strijden we voor gelijke kansen voor alle jongeren in onze stad. We bieden preventie en zorg op de plekken waar jongeren zijn.

We zetten in op zorg dichtbij huis om meer problemen en zwaardere zorg te voorkomen. Cijfers tonen aan waarom dit zo belangrijk is. Waar twintig jaar geleden -landelijk- 1 op de 27 jongeren hulp ontving, is dat nu veel intensiever met op 1 op de 7 jongeren.
Tegelijkertijd zijn de wachtlijsten voor de jongeren die echt niet zonder hulp kunnen vaak te lang. Die tendens willen we keren door meer te investeren in zorg en ondersteuning die dichtbij jongeren staat. Dat gaat van zorg in het alledaagse tot preventie van middelengebruik volgens het IJslands model van zinvolle vrijetijdsbesteding. Raadslid Wietse de Boer: “We willen veel meer naast jongeren gaan staan en hen ook echt helpen met een alternatief.”

WietseWe hebben de handen op elkaar gekregen om organisaties die actief zijn in die ‘sociale basis’ voor meerdere jaren te faciliteren. Dit was een langgekoesterde wens van onze fractie. Ook het verruimen van zogeheten kindregelingen dragen daaraan bij. Wietse: “We zijn erg blij dat daardoor meer kinderen naar muziekles, dansles, schilder- en tekenles kunnen of dat er een laptop of rekenmachine voor school kan worden aangeschaft. ”Het inkomen van sommige ouders was te hoog voor de oude regeling maar te laag om hun kinderen mee te kunnen laten doen met dingen die belangrijk voor kinderen zijn.

We maken ook meer middelen beschikbaar voor het Sportparticipatiefonds. Voor kinderen die opgroeien in armoede is sporten lang niet altijd weggelegd. Met gemeentelijke financiële ondersteuning komen we tegemoet in de betaling van contributies. Zo maken we het mogelijk voor deze kinderen om mee te doen. Dat is ook het effect van het Digitaal Inkomensloket. Daar krijgen inwoners snel helder op welke regelingen ze recht hebben. We staan naast onze inwoners, jong en oud, zeker als ze kwetsbaar zijn.

Klimaatopgave, energiearmoede en natuur

Boom
We scherpen de klimaatambities aan als nieuwe coalitie. Onze stad en aarde willen we beter doorgeven aan volgende generaties. We gaan er samen voor Zwolle klimaatneutraal te krijgen in 2040. Een grote uitdaging, maar zeker een ambitie waar we als ChristenUnie blij mee zijn.

Uiteraard hebben we voor ogen hoe dit gestelde doel te bereiken. Daarin is een brede samenwerking essentieel. Maar meer dan voorheen krijgen inwoners, wijkinitiatieven en energiecoöperaties het heft in eigen handen. De gemeente blijft betrokken met de juiste ondersteuning en financiële hulp. Raadslid Jacob Raap: “We willen de klimaatopgave sociaal maken. Wat kan jij veranderen en kun je dat samen doen met de mensen in je straat? Iedereen ervaart hoe lastig het is om gewoonten te veranderen. Zoals het koken op gas. Is een elektrisch gekookte maaltijd net zo lekker als op gas?”
Voor de verkiezingen presenteerde onze fractie samen met GroenLinks een plan om energiearmoede tegen te gaan. We zijn heel blij dat de nieuwe coalitie dat plan heeft overgenomen. Belangrijk wat het probleem is groter geworden dan we toen wisten. Windenenergie levert qua investering veel meer op dan zonne-energie. Daarom zijn we heel blij met het zoeken naar een nieuwe locatie om windenergie op te wekken. Haerst maakt het meest kans als plek waar inwoners net als bij Tolhuislanden zelf de regie kunnen nemen.

Jacob
In lijn met ons eigen verkiezingsprogramma is het coalitieplan voor natuurherstel. De laatste decennia is veel natuur verdwenen of opgeknipt in ‘postzegelnatuur’. We zijn heel blij met de plannen om biodiversiteit te vergroten en hittestress tegen te gaan. Met een Natuur Investeringsagenda gaan we natuur in onze gemeente niet alleen beschermen maar vooral herstellen. Jacob: “In de afgelopen jaren zijn we de natuur in de stad gaan waarderen. Buitengeluk ervaren we in een groene stad. Ik vind het schokkend dat de natuur in de stad veel rijker is dan het te intensief gebruikte platteland. Dat juist de stad een toevluchtsoord wordt voor planten en dieren. Ik ben daarom ontzettend blij met de Natuurinvesterings Agenda. Investeren in natuurherstel binnen én buiten de bebouwde kom van Zwolle.”

Evenwichtige groei en een thuis voor elke levensfase

Een van de grote thema’s van deze tijd is ‘Wonen’. Voor woningzoekers is het ontzettend moeilijk in Zwolle een thuis te vinden. Zwolle is een populaire stad waar veel mensen willen (blijven) wonen. Het vele groen, de levendigheid en de nabije voorzieningen in de wijk zorgen voor een fijne stad om in te leven. De ChristenUnie is blij dat deze coalitie zich stevig wil inspannen om de benodigde 10.000 extra woningen in 2030 te bouwen. Dat is gezien de bouwkosten en krapte op de arbeidsmarkt al een enorme uitdaging. Nog meer woningen te verwachten in de deze periode is te veel gevraagd. Voor de periode daarna is het goed dat de gemeente met Rijk en regio afspraken maakt. Zonder deze partners kan Zwolle niet veel, en voor een goede ontwikkeling van de hele regio is die samenwerking hard nodig.

Eibert

In Zwolle gaan we voor een evenwichtige groei waarbij kwaliteit van leven voor ons voorop staat. We zetten met deze coalitie in op een goede verdeling van nieuwe woningen over de prijssegmenten. Het is echt noodzakelijk dat dit aansluit bij de woonwensen van Zwollenaren. Want we willen niet alleen nieuwe woningen bouwen. Voor de ChristenUnie is het ook belangrijk om veerkrachtige buurten te krijgen en om op lange termijn doorstroming mogelijk te blijven maken.

Daarom juichen we de extra inzet om meer woningen voor ouderen te bouwen toe. We weten hoe groot de vraag is naar deze woningen, met de komende decennia van vergrijzing in het vooruitzicht. Zo blijft Zwolle ook in die levensfase een thuis voor hen. Raadslid Eibert Geerts: "Met de bouw van nieuwe huizen krijgen een hoop nieuwe Zwollenaren een dak boven hun hoofd. Maar we beseffen dat, juist in deze fase, we goed moeten kijken naar de leefbaarheid van de stad. Een huis is niet alleen een dak boven je hoofd, maar een plek om je leven zo goed mogelijk op te bouwen. Dat is nauw verbonden met de omgeving. Daarom blijf ik me hardmaken voor een gezonde leefomgeving om je huis heen. Een plek waar je elkaar kan ontmoeten, kan genieten van de natuur en kan sporten. Nu hebben we de mogelijkheid om het goed te doen. Daar ga ik voor. Zo wordt Zwolle ook jouw thuis.”

Bouwen

Tea & Attention

JolienHoe vaak hoor je het niet zeggen: ‘laten we alle daken op industrieterreinen volleggen met zonnepanelen, dan hebben we windmolens niet eens nodig.’

Kijk je verder dan kom je erachter dat het zó niet is: álles is nodig om te verduurzamen. Maar er is wel een probleem merkte ik onlangs toen ik koffiedronk met een aantal ondernemers. Zij zien de noodzaak van de energietransitie. Maar ondanks de goede wil van ondernemers is het al lang niet mogelijk om in Zwolle terug te leveren aan het huidige overbelaste net. Daardoor is investeren in zonnepanelen onbetaalbaar momenteel. Dan is de investering in een warmtepomp ook niet haalbaar en zo draaien we in een kringetje rond. Hierdoor stagneert de verduurzaming van bedrijven, ondanks investeringen in isolatie en ledverlichting. Dat is heel erg jammer. Want we maken als Zwolle graag stappen, zeker met de ondernemers als grootverbruikers. De gemeente kan het probleem van de netbeheerders niet oplossen. Gesprekken lopen wel, maar het gaat nog jaren duren.

Zo realiseer ik me opnieuw dat vanuit de politiek niet alles maakbaar is, ondanks de mooie ambities vanuit de ChristenUnie. Toch blijven we ons inzetten voor wat wél kan. Met stimuleren de innovatieve ondernemingen in de stad in de zoektocht naar alternatieve oplossingen voor de uitdagingen waar we voor staan.

Jolien Elshof

Ed Anker zwaait af

Bedankt Ed-01
Na acht jaar wethouderschap heeft Ed Anker afscheid genomen. Hij hield een receptie in Odeon en werd hij ook in de gemeenteraad bedankt voor zijn diensten. Burgemeester Snijders reikte Ed ludiek een kitscherig schilderij uit. Hij mag als dank zelf een kunstwerk uitzoeken.
Op beide plekken klonk veel waardering voor alles wat hij Zwolle bracht. Fractievoorzitter Ruben Van de Belt: “We hebben met Ed gekregen wat we zochten: een bestuurder met visie voor ruimtelijke ontwikkeling van onze stad, iemand die het verhaal van Zwolle over stedenbouw naar een hoger plan heeft getild.”

Met Ed zijn er grote stappen gezet voor een klimaatbestendig groei van Zwolle en de omliggende regio. Ruben: “Ed zag dat het verhaal van Zwolle niet begint met stenen maar met water. Zoals dat al eeuwenlang gaat. Dat heeft hij weer op de voorgrond gezet in de ontwikkeling van onze stad. Als partij zijn we hem heel dankbaar voor de enorme bijdrage die hij heeft geleverd aan Zwolle en haar inwoners.”

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts